keskiviikko 13. huhtikuuta 2016

Moottorinohjaus bensa ja diesel

Moottorin ohjaus
Järjestelmät
Polttoainejärjestelmä Dielsel 

-etukammiomoottori

-yhteispaineruiskutus -
Yhteispainejärjestelmällä tarkoitetaan painevaraajaa käyttävää järjestelmää. Siinä paineenmuodostus ja ruiskutus on erotettu toisistaan.
Järjestelmä tuottaa jatkuvan ja moottorin käyntinopeudesta riippumattoman polttoainepaineen, kun taas perinteisissä jakajapumppujärjestelmissä jokaista ruiskutustapahtumaa varten joudutaan tuottamaan uusi polttoainepaineen huippukohta.
Yhteispainejärjestelmä jakautuu seuraaviin toimintaryhmiin:
* Pienpainejärjestelmä ja
* Korkeapainejärjestelmä.
Toisen sukupolven yhteispainejärjestelmät pystyvät tuottamaan noin 1600 baarin maksimipaineen polttoaineelle.


-jakajapumppu (EDC)
-jakajapumppu (mekaaninen)
Bosch-jakajaruiskutuspumppu VP30 toimiiaksiaalimäntäperiaatteella.
Aksiaalimäntäjakajapumppuja on käytetty henkilöautojen ruiskutuspumppuina jo useiden vuosien ajan. Alkuvaiheessa ruiskutusjärjestelmä oli vielä täysin mekaaninen, mutta toimintakykyä on parannettu jatkuvasti erilaisilla laajennuksilla, joihin käytetään sähköisiä käyttölaitteita.
VP30 on täysin elektronisesti ohjattu jakajaruiskutuspumppu. Polttoaineen aikaohjatusta annostelusta vastaa korkeapainemagneettiventtiili, jota puolestaan ohjataan ruiskutuspumpun ohjauslaitteella.
VP30 pystyy tuottamaan 1400 baarin maksimiruiskutuspaineen.


-rivipumppu
Rivipumppu saa käyttövoimansa kampiakselilta joko jakohihnan,  jakoketjun tai hammasvälityksen kautta. Pumppu pyörii puolet kampiakselin  nopeudesta. Pumpun akseli käyttää pumppuelementtejä nokkien välityksellä.  Männän paluuliike saadaan aikaan jousella. Jokaiselle moottorin sylinterille on  oma pumppuyksikkönsä, joka mittaa ja paineistaa polttoaineen oikealla  ruiskutushetkellä. Pumpusta polttoaine johdetaan putkea pitkin oikealle suuttimelle.

Mäntä avaa
alas liikkuessaan polttoaineen tulokanavan (1) ja pumpun sylinteri täyttyy. Kun mäntä liikkuu ylöspäin, se sulkee tulokanavan ja alkaa paineistamaan polttoainetta. Polttoaineen paine avaa suuttimen ja ruiskutus alkaa. Männässä on ohjausura (5), joka avaa männän asennosta riippuen paluukanavan, jota pitkin polttoaine virtaa pois pumpun sylinteristä. Tämä romahduttaa polttoaineen paineen ja ruiskutus päättyy.
-kaksivaiheinen suutin

-kynäsuutin

-tappisuutin
-reikäsuutin
-commorail-suutin

-pumppusuutin



Polttoainejärjestelmä bensa -suorasuihkutus
Suoraruiskutuksella varustetuissa bensiinimoottoreissa polttoaine ruiskutetaan suoraan palotilaan. Seoksenmuodostus tapahtuu palotilassa.
Hyvin suurella käyntinopeudella ja suurella kuormituksella bensiinin suoraruiskutusmoottori toimii kuin tavallinen imuputkiruiskutuksella varustettu moottori mutta suuremman puristuspaineen ansiosta paremmalla hyötysuhteella.
Homogeenisen täytöksen toiminnassa polttoaine ruiskutetaan palotilaan jo imutahdin aikana, minkä vuoksi sinne ehtii ennen sytytyshetkeä muodostua homogeeninen seos (imuputkiruiskutuksen kaltaisesti).

-sytystulppa


-imusarjasuihku


Bensiinin imuputkiruiskutuksessa jokaiseen sylinteriin syötetään samanlaista polttoaine-ilmaseosta.
Kullakin sylinterillä on erillinen ruiskutusventtiili, joka on asennettu juuri ennen imuventtiiliä. Polttoaineen jakeluputken tehtävänä on syöttää ruiskutusventtiileille polttoainetta.

Polttoainetta voi suihkuttaa imusarjaan joko kaikkiin samanaikaisesti, ryhmittäisesti tai vaiheittaisesti.

Vikojen etsintä:
-bensanpaine
-ilmamassanmittaus
-lämpötunnistimet

-kaasutin
Kaasutin on mekaaninen polttomoottoreissa käytettävä laite, jolla säädetään polttonesteen ja imuilman syöttöä moottorille tehokkaan ja puhtaan palamisen vaatimassa seossuhteessa. Kaasutin syöttää moottorille polttoainetta ja ilmaa, joiden suhteen on oltava oikea moottorin hyvän toiminnan takaamiseksi.
Kaasuttimien päätyypit ovat kiinteäkurkkuinen kaasutin ja muuttuvakurkkuinen eli vakioalipainekaasutin

Sytytysjärjestelmät -yksittäiskipinä
7 sytytystulppa
8Sisäpuolinen korkeajänniteliitäntä jousikoskettimen kautta


Koska yksittäiskipinäsytytyspuolat on asennettu suoraan sytytystulppien yhteyteen, näitä osia ei enää tarvitse yhdistää sytytysjohdolla.
Tämän lisäksi säästetään erillisten sytytyspuolien vaatima tila kaikille sylintereille.
Yksittäiskipinäsytytyspuolien käyttö tarkoittaa, että jokaista sylinteriä ohjataan erikseen ja ainoastaan kerran työkierron aikana (työtahdissa).
Sytytyspuolien ohjauksesta vastaa sytytyksenohjausyksikkö tai voimansiirron ohjausmoduli.
-yksikipinä



kapasatiivinen

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti